Cum sa cauti eficient pe Google

Probabil tuturor ni s-a intamplat pana acum ca in viata de zi cu zi sa vrem sa aflam un lucru specific sau sa invatam practic ceva anume, ori sa rezolvam o problema concreta, si ne-am dat seama ca nu stim pe moment acel lucru. Instinctiv, care a fost reflexul nostru in aceasta situatie? Fie sa intrebam o cunostinta de care eram siguri ca ne poate ajuta, fie cel mai adesea sa cautam acea informatie sau acel lucru practic pe Google.

Chiar daca pare ca a devenit o banalitate cautatul informatiilor pe internet, acesta reprezinta de fapt un skill deosebit de important in aceste vremuri. Nu intotdeauna stim cum trebuie rezolvata o problema specifica, iar de multe ori nu avem langa noi pe cineva care sa ne ajute, si atunci e imperios necesar sa stim sa cautam noi solutiile cu ajutorul internetului, locul care inglobeaza astazi o foarte buna parte din cunoasterea acumulata de-a lungul istoriei.

In IT se practica extrem de des cautatul pe Google ca parte a activitatilor zilnice pentru a invata sau pentru a rezolva anumite probleme/ erori intalnite la job, motiv pentru care trebuie sa stim cum sa folosim acest instrument de lucru. Astfel, pentru cineva dornic sa lucreze in IT, a sti sa caute informatii singur este o calitate necesara, pe langa multe altele.

Cum trebuie sa realizezi cautarea pe Google?

Trebuie mentionat din acest punct al discutiei ca informatiile pe internet pot fi cautate cu ajutorul mai multor motoare de cautare, insa Google este de departe cel mai folosit de catre populatia lumii in acest scop. Datele statistice arata ca in iunie 2022 Google era folosit de aproape 92% din utilizatori pentru a cauta informatii pe internet, cu mult peste principalul competitor pe acest segment, Microsoft Bing. De aceea ma voi axa in continuare pe cautatul informatiilor pe Google, pentru ca este de departe cel mai folosit motor de cautare, desi e posibil ca multe lucruri sa fie comune.

Dincolo de aspectele tehnice si de micile trucuri de cautat pe Google, sunt cateva competente foarte importante de care trebuie sa tinem cont atunci cand vrem sa ne documentam pe ceva anume, indiferent de subiectul abordat sau de ce motor de cautare folosim. Prima competenta este gandirea critica, care ne ajuta sa nu luam drept adevar absolut tot ce citim/ gasim pe internet, si care ne ajuta sa filtram informatiile veridice de cele indoielnice. E important sa gandim cu mintea noastra pentru a nu ne lasa pacaliti de eventualele manipulari (Fake News) sau escrocherii, in mediul online.

Apoi, ca parte a gandirii critice e important sa cautam pe internet informatii din mai multe surse, ideal macar din 2-3 surse diferite, si care sa fie cat mai de incredere. Uneori e suficient sa ne documentam si dintr-o singura sursa, daca am mai folosit-o si stim despre ea ca e una veridica, dar pentru siguranta e bine sa mai cautam si in alte parti, pentru a evita riscul de a gresi.

De asemenea, cand cautam ceva pe internet, pe Google sau in alta parte, este esential sa formulam corect intrebarile la care vrem sa primim un raspuns. Aceasta e o componenta importanta a cautarii web, daca nu stim ce anume vrem sa gasim, atunci foarte probabil nici nu vom primi un raspuns concret la nedumeririle noastre. Recomandabil este sa formulam intrebari intr-o forma generala, si nu care sa sugereze deja un raspuns.

De exemplu, e mai bine sa cautam „care sunt cele mai folosite limbaje de programare?” decat „este JavaScript cel mai folosit limbaj de programare?”. Inevitabil, exista deja niste articole pe internet care afirma ca JavaScript este cel mai folosit, iar motorul Google ni le va scoate in evidenta pe acestea, si le va ignora pe cele care nu afirma in mod necesar asta, greseala care se cheama confirmation bias.

Tehnici si operatori de cautare pe Google

Din punct de vedere practic, cautarea pe Google poate fi eficientizata prin folosirea unor operatori de cautare. Concret, acestia sunt niste semne de punctuatie sau moduri specifice de scriere care ne ajuta sa primim de la motorul de cautare rezultate cat mai precise. Mai jos voi prezenta cativa dintre cei mai folositi astfel de operatori, in niciun caz pe toti pentru ca sunt destul de multi, iar la finalul articolului voi lasa cateva surse suplimentare despre acestia.

Daca vrei sa cauti un cuvant precis sau o sintagma exacta, atunci foloseste ghilimelele (” “), astfel: “javascript variables”.

Daca vrei sa cauti o definitie pentru un cuvant sau un concept, atunci folosim “define:”, astfel: define:software testing.

Daca vrei sa cauti un anumit interval, de exemplu de timp si nu mai stii exact de cand era, folosim “…” astfel: climatic change 2000…2005. Ne vor fi livrate doar rezultate referitoare la schimbarile climatice din perioada 2000-2005.

Daca vrem sa cautam similitudini cu alte rezultate sau alte website-uri, folosim “related:”, astfel: related:udemy.com. Ni se vor returna site-uri asemanatoare cu Udemy, unde putem gasi diferite cursuri.

Daca vrei sa cauti ceva intr-un website specific, atunci in Google folosim “search:”, astfel: search:blogdeit.ro salarii 2023. Este o optiune buna mai ales pentru acele site-uri care poate nu au o bara de cautare dedicata.

Daca vrem sa primim rezultate care sa contina simultan 2 termeni, sau sa contina un termen sau altul, atunci vom folosi operatorii logici “AND” si “OR”. Astfel, putem cauta “courses python AND java” (pentru cursuri de Python SI Java) sau “courses python OR java” (fie rezultate care contin doar cursuri de Python, fie doar de Java).

Daca vrem sa cautam ceva dar cu excluderea anumitor cuvinte, folosim simbolul hyphen (-). Astfel, daca scriem “cypress -tree”, vom primi rezultate referitoare la Cypress, dar nu cu sensul de copac, ci legat de framework-ul de automatizare omonim.

Daca vrem sa cautam o anumita sintagma, dar nu stim toate cuvintele, atunci folosim asteriscul (*). Astfel, daca cautam “the power of *”, ni se vor returna toate rezultatele car contin primele 3 cuvinte cu diverse completari. Este o optiune perfecta daca cautam un vers dintr-o melodie sau un titlu de carte, pe care nu ni le mai amintim exact.

Daca vrem sa cautam un material care sa fie intr-un anumit format, de exemplu un articol in format pdf, atunci folosim “filetype:”. Astfel, putem cauta “the power of * filetype:pdf”, si vom primi rezultate in format pdf pentru materiale care contin acea sintagma in titlul.

Ca tehnici mai generale de cautat, trebuie mentionat ca Google nu tine cont de scrierea perfect ortografica, de punctuatie sau de spatiere. Deci nu e o problema daca in loc de “blog de it” vei scrie BLOG de IT, blogdeit sau bolg de it. Google iti va livra rezultate care sa aiba legatura cu subiectul cautat. Incearca sa elimini cuvintele inutile si sa pui accentul pe cuvinte cheie, a caror probabilitate de a fi folosite in asociere cu problema cautata de tine e mai mare.

Daca nu gasesti din prima ceea ce cauti, incearca sa adaugi gradual cuvinte cheie pentru cautarea ta. Un exemplu preluat ar fi acesta: prima data cauti ”job interviews”, a doua oara cauti ”prepare for job interviews”, iar a treia oara incearca ”how to prepare for a job interview”. Din nou, pune accentul pe cuvintele care sunt de regula folosite in articolele de pe internet, in titlurile lor sau in URL. In loc de „Am o problema cu Windows-ul”, incearca „probleme Windows” sau ”Windows troubleshoot”.

Motoare Google dedicate pentru anumite subiecte

Dincolo de operatorii prezentati anterior, pe care ii poti folosi individual sau combinat pentru o acuratete mai mare a rezultatelor pe pagina principala de Google, exista si anumite pagini specifice unde poti cauta o anumita categorie de lucruri, in functie de nevoile tale.

Daca vrei o pagina cu o interfata cat mai accesibila si usor de folosit, fara a te complica cu operatori amintiti mai sus sau cu anumite tehnici, poti folosi pagina Google Advanced Search. Aceasta este o interfata grafica a motorului Google unde poti cauta informatia intr-un mod mai detaliat, fara prea mari batai de cap. Tot ce trebuie sa faci este sa completezi campurile aferente cu notiunile cautate, si desigur sa stii foarte clar ce vrei sa cauti.

O alta pagina extrem de populara este Google Images. Asa cum ii spune si numele, aici e locul perfect pentru a cauta pe Google doar imagini, bazandu-ne pe acelasi tehnici descrise mai sus. Motorul de cautare iti va livra foarte multe rezultate de pe site-uri publice, si chiar foarte multe sugestii aditionale, pe baza descrierii tale in cuvinte. Daca insa vrei sa cauti informatii pe baza unei imagini pe care o ai deja, atunci solutia este Google Lens. Aici poti sa incarci imaginea pe care o detii iar Google iti va livra analogii sau similitudini pentru acea imagine, plus informatii care  sa iti explice ce reprezinta, daca asta vrei sa afli.

Pe Google Open Source poti intra ca sa vezi proiecte cu contributii de la publicul larg, unele dintre ele extrem de cunoscute, precum libraria web Angular. Daca scopul tau este sa cauti carti pe un anumit subiect sau o carte specifica dupa titlu, atunci Google Books este locul potrivit pentru acestea. Nici Google Scholar nu trebuie neglijat, daca cauti articole si informatii din sfera universitara/ academica. Toate aceste pagini de Google dedicate te pot ajuta in cautarea ta, daca vrei sa cauti o nisa pe un anumit domeniu.

Ce altceva mai poti face pe Google?

Am putut observa deja ca motorul de cautare Google este extrem de complex, ca algoritmul dezvoltat in spatele sau permite obtinerea si aducerea celor mai relevante rezultate pentru cautarile noastre. Insa pe langa partea de searching, pagina Google mai permite si alte actiuni pentru utilizatori, precum jucatul unor jocuri direct in browser.

Aici putem incepe cu bine-cunoscutul joc cu dinozaurul care trebuie sa sara peste obstacole atunci cand nu avem conexiune la internet (sau daca ne deconectam intentionat de la acesta). Sau daca vrei sa joci solitaire, tot ce trebuie sa faci este sa cauti asta direct pe Google si iti va aparea interfata acestui joc.

Interfata jocului de Solitaire in browser

Daca vrei sa te decizi impreuna cu un prieten asupra unei variante din 2 posibile, atunci scrie “flip a coin” iar Google iti va pune la dispozitie o moneda cu cap sau pajura decise la intamplare. Daca iti era dor de vechiul joc Pacman, atunci tot ce trebuie sa faci este sa scrii “Google Pacman” si ti se deschide jocul tot in browser. Daca vrei sa descoperi mai mult astfel de trucuri ce nu stiai ca le poti face in Google, le poti incerca pe rand aici.

Viitorul motoarelor de cautare si integrarea AI

Dupa cum s-a relatat si in mass-media saptamanile trecute, viitorul motoarelor de cautare pare a fi tot mai probabil acela in care Inteligenta Artificiala va fi integrata in functionarea acestora. Primul exemplu de acest fel a fost oferit de Microsoft care a investit serios in OpenAI, compania ce a dezvoltat chatbotul ChatGPT, care ulterior a fost implementat in motorul de cautare Microsoft Bing, cu scopul de a-i imbunatati capacitatea de returnare a raspunsurilor pentru useri.

Rezultatele initiale nu sunt cele mai incurajatoare, existand destul de multe situatii in care noul motor BingAI a dat rateuri destul de mari, unele amuzante, altele ingrijoratoare. Insa dincolo de toate acestea, integrarea AI-ului in motoarele de cautare ramane un trend pe care se vor inscrie tot mai multe companii de tehnologie.

Ca implicatii pentru noi, oamenii simpli care folosim internetul in scop recreativ sau profesional, acestea ar putea fi destul de diferite si pot schimba paradigma in care cautam informatii pe internet. Daca cauti ceva pe Google, acesta iti returneaza chiar milioane de rezultate concretizate in link-uri catre surse ce vorbesc despre acea notiune, iar de aici iti revine tie responsabilitatea sa cauti cele mai bune surse, sa verifici informatiile si sa te decizi care sunt adevarate si valoroase, si care sunt indoielnice. Prin comparatie, ChatGPT face o sinteza a surselor si iti livreaza un singur raspuns unitar, deci efortul depus de tine scade considerabil.

Pe langa asta, inclusiv partea de SEO se va schimba destul de mult, mecanismele care stau la baza optimizarii rezultatelor de pe internet fiind fundamental schimbate. Probabil nu va mai conta sa optimizezi un site in sine ca pana acum, ci sa il faci sa fie mai usor descoperit/ folosit/ relevant pentru AI, desi trebuie mentionat ca aceasta tehnologie este abia la inceput si inca nu ofera cele mai bune rezultate. Oricum vor evolua lucrurile, gandirea critica si capacitatea de a cauta informatii trebuie sa ramana valabile, indiferent de parcursul profesional urmat.

Concluzie

In incheiere, cautatul informatiilor si a posibilelor solutii pe Google este un skill deosebit de important in ziua de astazi in industria IT si nu numai. Aproape zilnic intalnim astfel de situatii si suntem deci obligati sa cautam singuri raspunsul, mai ales daca nu e nimeni pe langa noi sa ne ajute. O afirmatie atribuita lui Albert Einstein spunea ca: „I don’t need to know everything, I just need to know where to find it, when I need it.” (Nu am nevoie sa stiu totul, am nevoie doar sa stiu unde sa caut, cand am nevoie).

Nu este absolut nicio problema sa nu stii un anumit lucru sau sa nu stii cum se face ceva specific (de exemplu cum se instaleaza o anumita aplicatie). Ideea este sa ai acest reflex de a cauta mai intai singur informatia pe internet, si daca nu gasesti nimic de ajutor, atunci sa intrebi. Desigur, sunt situatii cand e mai bine sa te adresezi direct unui specialist care stie, cum ar fi in cazurile care tin de medicina, pentru a nu agrava lucrurile.

O gluma scurta pe acest topic

Surse consultate si suplimentare

Statistici despre motorul de cautare Google.

Articole de pe FreeCodeCamp despre cum sa cauti eficient pe Google gasesti 👉 aici, 👉 aici si 👉 aici.

Un articol la fel de bun de la LifeHack, ca sa iti arat si alte surse de unde poti invata cautatul pe Google.

Tutorial video despre cautatul eficient pe Google.

10 lucruri interesante pe care le poti face pe Google si jocuri din browser.

Pagina de cautare avansata pe Google (sub forma de formular, fara operatori).

Pagina de support de la Google, cu multe sfaturi ajutatoare.

Despre viitorul SEO si influenta Inteligentei Artificiale.

Despre arta de a cauta pe Google și importanța acestui skill. Plus un articol de pe Linkedin despre “Googling”.

Mircea-Gabriel Macarie

https://www.linkedin.com/in/mirceamacarie/

Tech enthusiast și QA engineer, membru al comunității Vlog De IT. Interesat de testare software (QA) în general, de User Experience și Web Development.

Related post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *