UX – Ce este si cum construim o Persona

Persona este un caracter fictiv ce reprezinta un anumit tip de user al aplicatiei sau serviciului tau. In functie de cat de mare este baza de useri/clienti (cat de diferiti sunt acestia), poti avea mai multe personas. De exemplu, daca detii un magazin online de haine poti sa ai cateva tipuri de personas printre care clientul matur cu posibilitati financiare peste medie sau clientul tanar care cauta mereu cel mai bun raport calitate/pret. Aceste personas ne ajuta sa intelegem mai bine audienta business-ului si sa gandim metodele cele mai bune si eficiente prin care sa ne adresam ei. Desi definirea de personas se face la inceputul unui proiect, e util sa o faci si dupa ce proiectul tau e implementat deja daca ai sarit peste acest pas la inceput. Acest lucru te va ajuta in optimizarea lui.

User data

Pentru a creiona cat mai bine si mai exact o persona, avem nevoie de cat mai multe informatii despre utilizatori. Aceste date se pot impartii in doua categorii mari: date calitative si date cantitative.

Datele calitative sunt rezultatul unor focus groups, user interviews sau sesiuni de shadowing si se bazeaza pe partea umana din research, adica modul in care userii se simt cand folosesc produsul sau serviciul tau, emotiile pe care le au sau frustrarile.

Datele cantitative se bazeaza in general pe numere. Aici putem include statisticile de toate felurile, chestionarele online sau datele din Google Analytics. De aici putem afla date exacte precum categoriile de varstra, sexul sau locatia userilor.

Dupa ce avem datele (sau cat mai multe date) vine partea mai dificila si anume analiza si creionarea acestor personas. In aceasta etapa, toate datele se pun cap la cap si se analizeaza cate personas am avea, urmand apoi sa le creem pe fiecare in parte.

Ce informatii contine o Persona

In general o persona ar trebui sa contina informatiile de mai jos. Folosind aceasta lista poti sa planifici si strangerea datelor pe baza carora vei construi persona:

  • Un nume
  • O fotografie reprezentativa
  • O biografie
  • Date demografice (sex, varsta, locatie, educatie etc.)
  • Scopul pe care il are persona (in legatura cu produsul tau)
  • Frustrarile pe care le are persona
  • Motivatori
  • Branduri sau tooluri preferate

Exemplu Persona & Templates

Mai jos ti-am lasat cateva link-uri cu template-uri pentru personas (in functie de tool-ul folosit) dar si un exemplu pentru comunitatea “Vlog de IT”. Sper sa te ajute, iar daca ai intrebari nu ezita sa ma contactezi.

Radu Popescu

https://RaduPopescu.ro

Fondatorul comunitatii VlogDeIT. IT-ist generalist pasionat de zona de marketing/business. Ajut tinerii sa inteleaga domeniul IT din Romania si sa se angajeze mai usor.

Related post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *